Peggy radí: Jak se efektivně učit jazyky?

03.08.2017

Hej hej, tady Peggy Quella a nový článek! 

Dneska bych vám chtěla poradit, jak se efektivně učit jazyky, jak už název prozrazuje. Já sama se již učím tři cizí řeči - angličtinu, francouzštinu a už párkrát zmíněnou švédštinu. 
Hodně lidí se mě už ptalo, jak to můžu zvládat, že tři jazyky najednou je opravdu hodně. 

A já dneska prozradím, jaké fígle při učení používám. Samozřejmě, trochu mi pomáhá přirozený talent k jazykům, ale není to tak moc, jak by si mnozí mohli myslet. 

Takže se pohodlně usaďte a přečtěte si moje tajné typy! :D 

Foto by: Peggy Quella
Foto by: Peggy Quella

1) Kurzy jsou lepší, než samouka! 

Alespoň tak to ze svých zkušeností vnímám já. Já se snažila naučit se samostatně švédštinu, než jsem přešla na oficiální kurzy, ale naučila jsem se maximálně pár základních slovíček z aplikace Duolingo a tím to haslo. Tedy, nějakou gramatiku jsem si opisovala z internetu, ale asi tušíte, jak moc mi to pomohlo. 
Ani trochu. 

Na rozdíl od samouky, pravidelné hodiny švédštiny jednou týdně mi předaly neskutečně moc věcí. Měli jsme super učitelku (vlastně učitelky, protože první otěhotněla a musela nás předat kamarádce, která švédštinu taky vyučovala a i ta byla super), která nám ty slovíčka a gramatiku dokázala vtlouct do těch našich palic. :D 

Takže pokud to s tím jazykem myslíte vážně, určitě doporučuji chodit jednou týdně na nějaké hodiny. Ty kurzy jsou občas drahý, třeba jako ta švédština, ale studium jazyků se do budoucna rozhodně vyplatí. 

2) Veřejné hodiny jsou lepší, než soukromé! 

Taky, vlastní zkušenost. Francouzštinu se učím už něco přes čtyři roky a stejně umím prd. Dobře, naučila jsem se velice důležitou větu - Je ne parle pas français. - tedy, "Nemluvím francouzsky.". A to, dámy a pánové, je velice důležitá fráze na přežití. 

Oproti tomu, švédštinu se učím něco kolem devíti měsíců a umím jí snad líp, než francouzštinu. 
Není to kvůli tomu, že by má soukromá učitelka byla špatná, (TO VŮBEC NE, JE ÚPLNĚ SKVĚLÁ!!!) ale když nejste ve skupině více lidí, máte tendence se učit méně, než když se učíte společně s dalšími studenty. Nebo tak to aspoň mám já. 

3) Sledujte filmy v daném jazyce! 

Netvrdím tady, že se hned ze začátku musíte dívat na filmy v jazyku, který se učíte, bez žádných titulků. To ne. 
Nejlepší je najít si nějaký film v originálním znění a s titulky. Nevadí, pokud tam budete rozumět jedinému slovu ("Ahoj!"). I tak vám to pomůže, jelikož když posloucháte rodilé mluvčí, naposloucháte si výslovnost a půjde vám pak lépe vyslovování. :) Minimálně mě to v tom pomohlo. 

4) Čtěte cizojazyčné texty 

Tím nemyslím, abyste hned po prvním týdnu studia začali číst devět set stránkovou knihu v jazyce, který se učíte. 

Ale pokud vaše studium trvá už třeba rok, nebo něco málo přes rok, doporučuji s pomocí Google překladače zkusit přečíst jednoduché krátké povídky. 

K tomuhle přímo doporučuji Wattpad - můžete si tam nastavit jazyk příběhů, jaký chcete. V nastavení si dáte angličtinu, ve vyhledávání vám vyjedou pouze anglické příběhy. 
Nejlepší je na tom to, že na Wattpadu můžete najít opravdu jednoduché příběhy, s jednoduchými větami a nemusí mít ani vysoký počet kapitol. 

A pokud se učíte už delší dobu, třeba přes dva, tři roky a daný jazyk vám jde, můžete zkusit i něco náročnějšího. 
Takhle to mám třeba s angličtinou. V oddělení knihkupectví foreign books můžete najít opravdu hezké kousky a takové, které ani nebyly přeložené do češtiny. 
Anglické knihy s originálním dějem, které mi zakotvily v paměti - The lie tree (mystery z minulosti, doporučuji!) a The Graveyard Book (příběh o mladém chlapci, který bydlí na hřbitově a je vychováván duchy, opět doporučuji!). 

Foto by: Peggy Quella
Foto by: Peggy Quella

5) Aspoň párkrát denně si přečtěte slovíčka

Tohle je rada hlavně na to, jak se naučit jednotlivé cizí výrazy. Gramatiku si musíte zažít (jak jsem zmínila výše, mě pomáhá čtení knih, konverzace a případně i nějaká cvičení), ale slovíčka se jde prostě nadrtit. 

Nejlepší řešení podle mě je, když si uděláte kartičky s jednotlivýma slovama a strčíte si je třeba do kapsy, nebo peněženky... či si je polepíte někde doma, třeba na stěnu před záchod. :D
Možná se tomu smějete, ale když je potom vidíte několikrát denně, snadno si je zapamatujete. :) Tenhle způsob nám i radí naše učitelka na konstrukce oděvů ohledně vzorečků, kterých je nespočet. 

Foto by: Peggy Quella
Foto by: Peggy Quella

Takže, tohle bylo k danému tématu všechno. 

Já doufám, že jste si článek užili a u příštího zase... AHOJ! ♥ 

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky